Skip to main content

Bezpieczeństwo Twoich pieniędzy w Internecie

12-12-2022

Korzystając z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej zawsze przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa!

  • Pamiętaj, że bank nigdy nie poprosi Cię o hasło do bankowości elektronicznej czy PIN do aplikacji mobilnej.
  • Pamiętaj również, że bank nie wykorzystuje zdalnych kanałów dostępu do obsługi pulpitu (np. AnyDesk, TeamViewer) celem udzielania pomocy czy konsultacji. Narzędzia tego typu mogą być wykorzystywane w atakach socjotechnicznych, mających na celu wyłudzenie środków pieniężnych.
  • Jeśli ktoś dzwoni do Ciebie podając się za pracownika banku, jeśli otrzymujesz wiadomości, których nadawcy podszywają się pod bank lub po prostu coś Cię zaniepokoiło w związku z przelewami, zadzwoń na naszą Infolinię.
  • Jeśli podejrzewasz, że ktoś uzyskał nieautoryzowany dostęp do Twojego konta, masz możliwość zablokowania dostępu do bankowości internetowej i mobilnej, oraz zablokowania możliwości wykonywania transakcji elektronicznych poprzez formularz blokowania dostępu, dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, w menu logowania do bankowości elektronicznej eBankNet pod funkcją "Zablokuj dostęp", bądź bezpośrednio pod podanym linkiem: https://e.bsczarnydunajec.pl/blockAccess

Zasady bezpieczeństwa:

× Nigdy nie podawaj nikomu przez Internet lub telefon swoich danych osobowych, identyfikatorów ani haseł.

× Nie instaluj oprogramowania i nie ściągaj aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł.

× Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, nie klikaj w załączniki do wiadomości czy smsów, które wydają Ci się podejrzane (np. pochodzą od firmy kurierskiej, chociaż niczego nie zamawiałeś w sklepach internetowych albo od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej umowy).

× Nie klikaj w linki prowadzące do stron rzekomo aktualizujących Twoje certyfikaty bezpieczeństwa lub system transakcyjny – bank nigdy o to nie prosi w mailach.

× Uważaj na wiadomości, w których ktoś prosi Cię o dopłatę do jakiejś transakcji – upewnij się, najlepiej dzwoniąc do danej osoby lub firmy, czy prośba jest prawdziwa.

× Nie wysyłaj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które proszą Cię o to przez Facebooka, Messengera lub inny serwis społecznościowy, najlepiej zadzwoń i zapytaj, czy rzeczywiście ktoś miał do Ciebie taką prośbę.

× Jeśli ktoś prosi Cię o numer karty, by przelać na nią pieniądze - nie podawaj danych. Kupujący w serwisie z ogłoszeniami nie może przysyłać pieniędzy na kartę.

× Nie klikaj w linki w wiadomościach od kupujących/sprzedających - mogą kierować do fałszywych stron, które wyglądają jak znane portale z ogłoszeniami.

Korzystaj zawsze z aktualnego systemu operacyjnego oraz z aktualnych aplikacji. Zabezpiecz swój komputer aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.

Korzystaj z poprawnych, czyli trudnych do rozszyfrowania haseł do komputera i do bankowości internetowej. Silne hasło powinno składać się z co najmniej 8 znaków, zawierać wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Nie zapisuj haseł ani ich nie przekazuj innym osobom.

Ustal bezpieczne limity przelewów internetowych i płatności kartą. Łatwo je zmienisz w bankowości elektronicznej.

Korzystaj z bankowości elektronicznej na własnym sprzęcie i w miejscu z zaufanym Internetem. Unikaj logowania w miejscach typu kino, kawiarnia, publiczne hot-spoty.

Zawsze po zakończeniu korzystania z bankowości internetowej klikaj w przycisk „Wyloguj”.

Logując się na stronę bankowości internetowej, sprawdź poprawność adresu i szyfrowanie połączenia (adres powinien zaczynać się od https://... a obok powinien być widoczny symbol zamkniętej kłódki). Sprawdź także dokładnie poprawność adresu URL pod kątem literówek i niestandardowych znaków, które bardzo często nie są widoczne na pierwszy rzut oka.

Zawsze zwracaj uwagę na komunikaty o błędach certyfikatów wyświetlane przez przeglądarkę internetową. Zrezygnuj z transakcji, jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości.

Śledź informacje oraz komunikaty publikowane na stronie banku, oraz przesyłane na Twoją skrzynką w systemie bankowości elektronicznej.

Zwróć uwagę na poprawność językową otrzymywanych wiadomości oraz strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe wiadomości i strony mogą zawierać błędy, np. gramatyczne albo stylistyczne.

Sprawdzaj treści SMS i powiadomień z aplikacji, w tym także bankowych przed potwierdzeniem transakcji, w szczególności: kwotę i rodzaj operacji oraz numer konta do przelewu.

PAMIĘTAJ  w przypadku czasowej niedostępności Twojej bankowości elektronicznej zachowaj spokój i nie ulegaj panice. Taki jest właśnie cel cyberprzestępców – wywołanie paniki, strachu i chaosu. Nie wspieraj ich w tym. Nie kieruj się również anonimowymi opiniami czy komentarzami np. z mediów społecznościowych czy forów internetowych. Upewnij się, że to wiarygodne informacje, a nie „fake newsy”.

Grupa BPS